<< Click to Display Table of Contents >> Viertallencompetitie aanmaken |
Het aanmaken van een nieuwe viertallencompetitie of viertallentoernooi doet u vanuit het menu Bestand. Alvorens u een viertallencompetitie aanmaakt dient u alle teams te hebben toegevoegd middels Teambeheer.
Een viertallencompetitie maakt u aan in vijf stappen. Deze vertonen veel gelijkenis met het aanmaken van een parencompetitie (zie hoofdstuk drie). Ga naar Bestand→Nieuwe Viertallencompetitie en kies "Gewone viertallencompetitie" en druk op Verder.
Na het opstarten van een nieuwe viertallencompetitie wordt het volgende scherm getoond:
Geef een naam op voor de competitie en eventueel de plaats waar de competitie gespeeld wordt.
Vervolgens kiest u de scoremethode op basis waarvan de stand wordt bijgehouden. U kunt de stand bijhouden in WP, IMP, Patton of Board-a-match. Indien u de stand in WP bijhoudt, kunt u instellen hoeveel WP aan een bye moet worden toegekend. Standaard is dit 12.
De BAM-drempel is de het maximaal aantal punten verschil op een spel waarbij dit spel als een gelijk spel gescoord wordt. Standaard is dit nul punten verschil, maar u kunt dit veranderen naar 10 punten verschil.
Vervolgens kiest u het aantal competitieronden waaruit de competitie bestaat. Voor elke competitieronde geeft u vervolgens op uit hoeveel competitiezittingen deze competitieronde bestaat. Een competitiezitting komt overeen met een ronde in een viertallencompetitie of -toernooi. U geeft alleen meerdere competitieronden op indien u wilt dat na afloop van de competitieronde de stand voor alle teams weer op nul wordt gezet en er eventueel promotie/degradatie uitgevoerd kan worden (hiervoor is het vereist dat u in meerdere lijnen speelt). Dit is doorgaans van toepassing bij clubviertallencompetities. Indien u een viertallentoernooi organiseert waarbij er slechts sprake is van een vastgesteld aantal ontmoetingen tussen teams en er vervolgens een eindstand wordt opgemaakt, geeft u als aantal competitieronden één op, en als aantal competitiezittingen het aantal ronden dat uw toernooi bevat.
Opmerkingen
• | Het aantal competitieronden per competitie is maximaal 16. Per competitieronde kunt u maximaal 99 competitiezittingen spelen. |
• | Per 1 september 2013 hanteert het NBB-Rekenprogramma de nieuwe 20-puntsschaal. U kunt de oude 25-puntsschaal gebruiken door de keuze te veranderen naar "Oud". De bye wordt dan weer standaard op 18 WP ingesteld. |
In stap 2 stelt u de lijnen in en hoe er gespeeld gaat worden in elke lijn.
Lijn A is altijd aanwezig. Om een lijn toe te voegen drukt u op Lijn toevoegen. U kunt lijnen verwijderen door op de knop Laatste lijn verwijderen te drukken. Eventueel geeft u aan een lijn een omschrijving mee.
Standaard is ingesteld dat er twaalf spellen worden gespeeld in elke lijn. Dit is het aantal spellen dat gespeeld wordt in een individuele competitiezitting. De onderlinge ontmoeting tussen twee teams wordt dus uitgerekend over twaalf spellen. U wijzigt dit aantal indien u per zitting meer of minder spellen speelt.
Het aantal spelgroepen staat standaard op één. Hiermee wordt ingesteld dat alle tafels tegelijkertijd dezelfde spelgroep spelen. Indien u twaalf spellen speelt in één helft, betekent dit dat op alle tafels spelnummers 1 t/m 12 worden gespeeld. Om gebruik te kunnen maken van de beschikbare spelsets op uw vereniging, kunt u het aantal spelgroepen ophogen naar twee, drie of vier spelgroepen. Bij meerdere spelgroepen worden deze achtereenvolgens over de tafels uitgelegd. Gebruikt u bijvoorbeeld vier spelgroepen en is het aantal te spelen spellen 12, dan wordt op tafel 1 en 2 spelgroep A (spelnummers 1 t/m 12) gespeeld, op tafel 3 en 4 spelgroep B (spelnummers 13 t/m 24), op tafel 5 en 6 spelgroep C (spelnummers 25 t/m 36) en op tafel 7 en 8 spelgroep D (spelnummers 37 t/m 48). Vanaf tafel 9 en 10 wordt weer begonnen met spelgroep A. Uiteraard geldt hetzelfde principe wanneer u met twee of drie spelgroepen speelt.
Het aantal helften waarin de viertallenontmoeting wordt gespeeld staat standaard op één. Elk paar van het viertal ontmoet slechts één van de twee paren van het tegenspelende viertal. Het is ook mogelijk om een ontmoeting in twee helften te spelen. Nadat de helft van het aantal spellen gespeeld zijn, wisselen de paren zodanig dat in de tweede helft tegen het andere paar van de tegenstanders wordt gespeeld.
Viertallenontmoetingen gespeeld in twee helften kunnen gespeeld worden met twee of vier spelgroepen. Deze kunnen als volgt over de tafels worden verdeeld:
Twee spelgroepen:
• | AAAA/BBBB. Tafels 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8 spelen in de eerste helft allemaal spelgroep A, in de tweede helft spelen ze allemaal spelgroep B. |
• | ABAB/BABA. Tafels 1/2 en 5/6 spelen in de eerste helft spelgroep A, en tafels 3/4 en 7/8 spelen in de eerste helft spelgroep B. In de tweede helft wordt gewisseld en spelen tafels 1/2 en 5/6 spelgroep B, en tafels 3/4 en 7/8 spelgroep A. |
Vier spelgroepen:
• | ABCD/BADC. De spelgroepen A, B, C en D worden in de eerste helft verdeeld in oplopende volgorde over tafels 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. In de tweede helft worden A en B van tafels gewisseld alsmede C en D. |
• | CDAB/DCBA. Idem aan hierboven, echter de spellen worden niet in volgorde A, B, C, D neergelegd, maar in C, D, A en B. |
Belangrijk om te weten is dat de twee tafels van een viertallenontmoeting gelijktijdig altijd dezelfde spelgroep spelen (de spelgroep wordt gedeeld tussen de twee tafels). Na afloop van een helft zijn de spellen dan ook volledig gespeeld op beide tafels en kunnen de scores vergeleken worden.
Competities die twee of meer lijnen bevatten kunnen top-integraal worden verwerkt. De teams spelen wel in lijnen en ontmoeten tegenstanders van hun eigen lijn, maar de stand wordt opgemaakt voor beide lijnen gezamenlijk. Plaats een vinkje bij Competitie is Top-integraal om dit in te stellen.
Indien de competitie in twee of meer lijnen wordt gespeeld én het aantal competitieronden twee of meer is, kunt u teams laten promoveren of degraderen na afloop van de competitieronde.
Zie het onderdeel Parenfuncties voor uitleg over het schema dat voortkomt uit de keuze voor de spelgroepen.
In de derde stap deelt u de teams in de lijnen in.
Rechts staan alle teams die u bij Teambeheer heeft toegevoegd. Om een team toe te voegen aan een lijn selecteert u het betreffende team en drukt u op ← Toevoegen. Het team wordt dan toegevoegd aan de geselecteerde lijn.
U kunt aan elk team een nummer en een omschrijving meegeven. Deze extra informatie wordt getoond in de competitiestand. Het toekennen van een nummer kan handig zijn om een team snel te identificeren in de stand. De extra omschrijving is bedoeld om speciale codes aan een team mee te geven. Zo kunt u bijvoorbeeld aangeven of een team van speciale speelsterkte is (bijvoorbeeld B voor bondsklasse, H voor hoofdklasse) of een bepaalde nationaliteit (NED voor Nederlands, BEL voor België). U wordt afgeraden om lange omschrijvingen te hanteren.
Voorts is het mogelijk om aan elk team een tweetal vaste paarlabels toe te kennen die het captainpaar en nevenpaar zullen dragen in de zittingen. Ongeacht uit welke spelers deze twee paren zullen bestaan en welke tafels ze zullen spelen, de paarnummers kunt u met deze functionaliteit al vastleggen voor alle teams.
Druk op Paarlabels om deze in te kunnen stellen.
Indien u geen paarlabels wenst in te stellen, of u wilt eerder ingestelde paarlabels verwijderen, selecteert u "Geen Paarlabels" en klikt u op OK. De paarlabels worden dan verwijderd.
Selecteer "Opeenvolgend" als u opeenvolgende paarnummers wilt toekennen. Het eerste team krijgt paarnummer 1 en 2, het tweede team paarnummer 3 en 4, enzovoorts. Eventueel kunt u ingeven wat het laagste nummer is waar vanaf moet worden genummerd.
Een veelgebruikte methode is het hanteren van opeenvolgende nummers waarbij het nevenpaar hetzelfde nummer heeft als het captainpaar maar met 100 opgeteld. Het captainpaar is dan nummer 1 en het nevenpaar is 101. Heeft u bijvoorbeeld tien teams, dan lopen de captainpaarnummers van alle teams van 1 t/m 10, en de nevenpaarnummers van 101 t/m 110. Indien u deze methode wilt hanteren, kiest u voor "Opeenvolgend, nevenpaar +100". Eventueel kunt u nu ook weer ingeven wat het eerste nummer voor het captainspaar wordt.
Opmerking
• | U kunt ook paarlabels toekennen per zitting, deze overschrijven de paarlabels die u heeft ingesteld in de competitie. Zie hiervoor het onderdeel paarlabels instellen. |
In de vierde stap kiest u welke indelingsmethode u standaard wilt hanteren bij het indelen van de teams in de competitiezittingen.
U heeft de beschikking over de volgende indelingsmethoden:
• | Handmatig. U deelt handmatig in en bepaalt zelf aan welke tafel u het team indeelt. |
• | Willekeurig. De computer bepaalt op willekeurige basis aan welke tafel het team wordt ingedeeld. |
• | Deens. Indeling volgens het Deens principe. De nummers 1 en 2 in de stand spelen tegen elkaar aan tafel 1 en 2, de nummers 3 en 4 tegen elkaar aan tafel 3 en 4, enzovoorts. |
• | Zwitsers. Indeling volgens het Zwitsers principe. Team 1 en 2 in stand spelen tegen elkaar mits zij nog niet tegen elkaar gespeeld hebben. Indien 1 en 2 elkaar al wel eerder ontmoet hebben, wordt gekeken of 1 en 3 tegen elkaar kunnen spelen, enzovoorts. |
• | Zwitsers (geoptimaliseerd). Idem aan Zwitsers, maar met dien verstande dat er soms een extra sprong wordt gemaakt in de ontmoeting zodat de totale afstand in de stand van de teams die elkaar ontmoeten het kleinst is. Deze indeling is interessant indien u op Zwitsers basis wilt indelen, maar de totale onderlinge afstand in de ontmoetingen zo klein mogelijk wilt houden. |
• | Schema. Deel de paren in aan de hand van een zelf samen te stellen schema. U kunt dit schema inbrengen in menu Schema→Indelingstabellen→Schematabel viertallen. |
In deze laatste stap stelt u in hoe u een tiebreak (gelijk eindigen) tussen twee of meerdere teams wilt beslissen.
U heeft een viertal methodes beschikbaar die u in een zelf te kiezen volgorde kunt toepassen:
• | Onderling resultaat in IMP. Met deze methode wordt gekeken welk team in het onderlinge resultaat de beste prestatie heeft neergezet in termen van IMP. Het team met het beste resultaat wordt het hoogst geplaatst. |
• | IMP saldo. Het aantal behaalde IMPvoor in alle gespeelde zittingen wordt voor elk team in de tiebreak bij elkaar opgeteld en dit wordt verminderd met het totaal aantal opgelopen IMPtegen. Het team met het hoogste IMP saldo wordt het hoogst geplaatst. |
• | Weerstandspunten. Voor elk team in de tiebreak wordt gekeken tegen welke tegenstanders zij hebben gespeeld in de voorafgaande zittingen. Vervolgens worden de door deze tegenstanders in al hun zittingen behaalde VPvoor bij elkaar opgeteld en vormen hiermee het aantal weerstandspunten voor het betreffende team in de tiebreak. Het team met het hoogste aantal weerstandspunten wordt het hoogst geplaatst. |
• | IMP-quotiënt. Het IMP-quotiënt wordt berekend door voor het team in de tiebreak alle IMPvoor van de voorafgaande zittingen bij elkaar op te tellen en dit te delen door het totale aantal IMPtegen. Het team met het hoogste IMP-quotiënt wordt het hoogst geplaatst. |
Wanneer deze vier tiebreakmethoden geen uitkomst bieden, zullen de teams gelijk eindigen.
Het is mogelijk om de tiebreak eerder te laten eindigen dan na de berekening van alle vier methoden. Indien u na één of twee rekenmethodes de tiebreak niet verder wilt laten berekenen, selecteert u "Geen berekening" voor de daarop volgende methode. Een eventuele tiebreak zal dan niet verder berekend worden.