<< Click to Display Table of Contents >> Resultaten en correcties |
U kunt op twee manieren de resultaten inbrengen van een viertallenwedstrijd:
• | Eindresultaten invoeren in IMP of WP |
• | Spelresultaten inbrengen via Bridgemate of handmatig via scorekaart/scoreslip |
Om eindresultaten in te voeren van de viertallenzitting gaat u naar het menu Zitting→Viertallen→Resultaten en correcties. U krijgt het volgende scherm te zien:
In dit scherm kunt u scores invoeren als IMP of als WP. Ook heeft u de mogelijkheid om het aantal gespeelde spellen aan te passen indien dit afwijkt van het standaard aantal gespeelde spellen.
Om een score in IMP in te voeren selecteert u met de muis het IMP veld waar u wilt beginnen met invoeren. Het wordt blauw geselecteerd waarna u de eerste IMP score kunt invoeren. Druk op enter om naar het tweede veld te gaan. Zodra u daar het aantal IMP van de tegenpartij heeft ingevoerd drukt u wederom op enter. Het aantal bijbehorende WP wordt nu uitgerekend voor beide teams. De invoerpositie gaat nu automatisch over naar de volgende teams.
Mochten de teams een afwijkend aantal spellen gespeeld hebben, dan dient u het aantal spellen aan te passen. Ga met de muis of cursortoetsen naar het betreffende veld toe en pas het aantal spellen aan. Druk vervolgens enkele malen op enter zodat de invoerpositie de regel verlaat en het aantal WP wordt bijgewerkt.
De in het NBB-Rekenprogramma gebruikte IMP-WP tabel is door de WBF in 2003 gepubliceerde tabel.
Indien u scores in WP wilt invoeren plaatst u een vinkje bij WP invoeren. U kunt nu rechtstreeks scores invoeren in de WP kolom.
Middels de Bridgemate of scorekaart/scoreslip kunt u de behaalde resultaten per spel inbrengen. Zie hiervoor hoofdstuk vijf en tien voor meer informatie. De ingevoerde spelresultaten worden omgerekend naar IMP en toegekend aan de teams. Op basis hiervan wordt de viertallenuitslag van de wedstrijd berekend. U dient met het volgende rekening te houden:
• | Indien voor een team één of meerdere scores handmatig zijn ingevoerd, zal de viertallenuitslag altijd berekend worden op basis van deze scores. Handmatig ingevoerde eindresultaten worden hiermee overschreven. Wanneer u deze scores verwijdert uit de scorekaart, kunt u wederom handmatig rechtstreeks de eindresultaten invoeren. |
• | Als de uitslag berekend wordt vanuit de scorekaart worden ook de correcties in IMP’s op de einduitslag overschreven. Als u een correctie in IMP’s wilt geven dan is dit mogelijk via de optie corrigeer IMP in de scorekaart. |
• | U kunt in de scorekaart kiezen voor weergave van de viertallen-IMP’s of de Butler-IMP’s via de F7 toets. |
Het aanbrengen van correcties doet u via het scherm Invoeren viertalleneindscores. Plaats een vinkje bij Correcties tonen om het uitgebreide scherm te tonen voor het ingeven van correcties.
U voert correcties altijd in in de kolom IMP corr. of WP corr, afhankelijk of u de correctie in IMP of WP wilt ingeven. U kunt voor elke ontmoeting nauwkeurig aangeven of de correctie vóór of tegen moet worden gegeven. Een correctie kan zowel een positief als een negatief getal zijn. Zoals hierboven reeds vemeldd kunt een correctie in IMP hier niet invoeren indien de scores verwerkt worden vanuit de scorekaart.
Wanneer u een correctie wilt maken die betrekking heeft op slechts één van de twee teams vult u de correctie alleen in op de regel van dat betreffende team. Bij het andere team maakt u geen wijziging, zij behouden dus hun eigen behaalde score. Het resultaat van deze correctie kan zijn dat de WP score voor de twee teams verschillend zijn. Dit wordt op de uitslag vermeld.
Voor het opgeven van een arbitrale score op een spel is het vereist dat u resultaten per spel inbrengt. Indien u alleen de eindresultaten in IMP of WP invult, vult u arbitrale scores in via het correctieveld in het scherm Viertallen eindscores en correcties invoeren (alleen noodzakelijk indien beide teams als gevolg van deze arbitrale score geen tegengesteld eindresultaat hebben).
Een arbitrale score in een viertallenwedstrijd registreert u op dezelfde wijze als in een parenwedstrijd. Open de scorekaart, ga naar het betreffende spel en klik met de rechtermuisknop in de scorekolom voor het paar dat u een arbitrale score wilt geven. De arbitrale score wordt conform de richtlijnen van de WeKo in de uitslagberekening opgenomen.
Het invullen van de resultaten van de wedstrijden in de driehoek hangt af van of u spelresultaten of eindresultaten invoert.
Indien u spelresultaten invoert, voert u per zitting de resultaten in op de spellen zoals deze in de zitting worden gespeeld. In de tweede zitting worden bij berekening van de viertallenuitslag de twee zittingen met elkaar vergeleken en wordt de uitslag opgemaakt.
Besluit u alleen de eindresultaten van de viertallenwedstrijden in te voeren, dan hoeft u in de eerste zitting van de driehoek niks in te brengen. De spellen zijn immers nog niet door beide paren van de teams gespeeld (alhoewel bij een driehoek in twee helften dit al wel zo is voor tafel 3 wordt deze tafel toch pas uitgerekend na de tweede zitting). In de tweede zitting kunt u voor de drie wedstrijden van de driehoek de eindresultaten inbrengen.