Voorbeeldzitting voor het gebruik van de Bridgemate

<< Click to Display Table of Contents >>

Navigation:  Bijlagen > Appendix A >

Voorbeeldzitting voor het gebruik van de Bridgemate

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

In het nu volgende gedeelte zal een demonstratiezitting besproken en worden alle functies van de Bridgemate in het kort besproken. Als u dit volledig heeft doorlopen, bent u in staat om de Bridgemate volledig te gebruiken. Ook alle speciale opties van het wedstrijdleidermenu komen aan bod. Voordat u deze demonstratiezitting uitvoert, doet u er goed aan om de handleiding eerst volledig door te nemen.

Voordat u begint

In de demonstratiezitting zullen 10 paren uitkomen die 6 ronden spelen met in elke ronde 4 spellen. Er zal gebruik gemaakt worden van het NBB Multiplex schema. Dit schema wordt meegeleverd bij het NBB-Rekenprogramma. Tevens zal een paar afwezig zijn om een wachttafel te creëren. In het ledenbestand dienen minimaal 18 spelers geregistreerd te zijn om de zitting aan te kunnen maken.

De zitting aanmaken

Ga naar Bestand à Nieuwe Open Zitting om te beginnen met het aanmaken van de zitting. Als naam vult u in Demonstratie. De scoremethode is matchpunten. Druk op Verder.

Lijn A staat al ingesteld op 6 ronden en 4 spellen per spelgroep. Dit kunt u zo laten staan. Mochten de instellingen afwijkend zijn, selecteer dan eerst 6 ronden en vervolgens 4 spellen per spelgroep. Druk weer op Verder.

Nu gaat u de paren inschrijven. Eerst moet het aantal paren op 10 geplaatst worden. De paren schrijft u in door rechts een speler te selecteren, links het paarnummer te selecteren en vervolgens op Toevoegen te drukken. De geselecteerde speler wordt nu op de positie links geplaatst. Selecteer nu rechts de partner van deze speler en druk nogmaals op toevoegen. Het paar is nu gevormd. De eerste negen paren vult u op deze wijze in, het tiende paar laat u leeg. Druk op Verder. Er zal nu de vraag gesteld worden of u voor het tiende paar een wachttafel wilt maken. Kies voor ja.

Nu wordt het schema gekozen. Automatisch zal de keuze vallen op het Multiplex 1993 schema en tevens zal het juiste schema zich aanbieden. Dit schema maakt gebruik van 6 tafels, waarbij elke tafel één keer een ronde overslaat. De spellen blijven steeds op tafel liggen. Druk weer op Verder.

Nu volgt nog een overzicht van de instellingen. Druk op Voltooien om de zitting aan te maken.

Initialiseren van de Bridgemate Classic

In deze demonstratiezitting zullen alleen tafels 1 en 2 besproken worden. De andere tafels gaan identiek aan deze twee.

Kies voor Zitting à Initialiseren Bridgemates. Er wordt gevraagd om de Bridgemate van lijn A - tafel 1 aan te sluiten. Druk op JA van de Bridgemate om deze te activeren en sluit hem vervolgens aan met de communicatiekabel (de Bridgemate moet uiteraard wel in de initialisatiemode staan). Verwijder de plug uit de Bridgemate zodra dat aangegeven wordt door de computer. De Bridgemate is nu geïnitialiseerd en de computer vraagt nu automatisch om de Bridgemate voor tafel 2. Sluit de tweede Bridgemate aan. Zodra deze klaar is, kunt u dit scherm verlaten door op Sluiten te drukken.

Initialiseren van het Bridgemate Pro basisstation

Ga naar menu Zitting à Scores invoeren à Score-invoer via Bridgemate Pro. Druk op de knop "Bridgemate Pro opstarten". Het Bridgemate Pro systeem wordt nu automatisch opgestart en u kunt beginnen met invoeren van spelresultaten op de Bridgemates Pro.

Invoeren van scores

U begint met tafel 1. De Bridgemate geeft aan "Lijn: A, Tafel: 1". Druk op JA om dit scherm weg te halen. U ziet nu staan "Ronde 1, 1-4        NZ: 1  OW: 2". De Bridgemate geeft bij aanvang van elke ronde aan welke ronde het is, welke spellen gespeeld worden en hoe de paren in deze ronde zitten. Maak gebruik van deze informatie en controleer de richting waarin u zit en de spellen die u voor u heeft.

Druk op JA om naar de invoer te gaan. Op de eerste vier spellen is als volgt gespeeld:

Spel

Paar

Contract + resultaat

1

1 NZ

1 harten - 2

2

2 OW

4 SA contract

3

2 OW

3 schoppen + 1

4

1 NZ

6 ruiten + 1

Voor de invoer gaat u als volgt te werk:

1.Indien de Bridgemate uitstaat, drukt u op JA om deze aan te zetten.
2.Bij SPEL drukt u op 1 gevolgd door JA. De cursor verspringt nu naar PAAR.
3.Druk op 1, dan op NZ gevolgd door JA. Het scherm verspringt nu naar C+RES. Op de tweede regel ziet u staan wat u reeds heeft ingevoerd.
4.Druk achtereenvolgens op 1  -  2. Het contract en resultaat staan nu op het scherm. Druk op JA om dit te bevestigen.
5.Er verschijnt "Controle door oost". Op dat moment wordt de Bridgemate overhandigd aan oost, die controleert of de score goed is. Bij deze demonstratiezitting voor uzelf gaan we ervan uit dat het ingevoerde steeds goed is en drukt u dus nogmaals op JA om te bevestigen dat het ingevoerde correct is.
6.De melding "Invoer compleet" verschijnt op het scherm waarna de Bridgemate automatisch uitgaat. Indien oost hier niet op JA drukt, zal de Bridgemate na een tijdje knipperend de tekst "Controle door oost" weergeven. Wordt er vervolgens nog niet op een knop gedrukt, dan gaat de Bridgemate vanzelf over naar "Invoer compleet".
7.Als in Systeem à Instellingen à tabblad Bridgemate is ingesteld dat de eigen score in het overzicht getoond wordt, zal de Bridgemate nu vragen of u het overzicht wilt zien. Druk op JA om dit overzicht te zien. Omdat er nog maar één score is ingevoerd, is dit de enige score die in het overzicht wordt weergegeven. Deze score wordt aangeduid met een * om aan te geven dat het de score is die u zojuist heeft ingevoerd.
8.Druk op JA om het overzicht te verlaten. Wanneer u geen toetsen indrukt, gaat de Bridgemate na een tijdje vanzelf uit.

Indien u een fout in de invoer heeft gemaakt en deze nog niet heeft bevestigd bij de controle, kunt u door één of meerdere keren op NEE te drukken de fout herstellen.

Herhaal voor spellen 2 tot en met 4 bovengenoemde stappen. Bij stap 4 vult u achtereenvolgens in:

Spel 2:  4  SA  C
Spel 3:  3  +  1
Spel 4:  6  +  1

Na afloop van spel 4 gaat de Bridgemate niet direct uit na de melding "Invoer compleet", maar verschijnt eerst "Einde ronde" op het scherm. Daarna zal de Bridgemate uitgaan. Wanneer u de Bridgemate weer aanzet, staat deze in ronde 2. De paarnummers en hun richting worden weer aangegeven.

 

In ronde 2 zijn de resultaten als volgt:

Spel

Paar

Contract + resultaat

1

 

PAS

2

7 OW

6 SA redoublet - 2

3

7 OW

5 schoppen doublet C

4

4 NZ

5 ruiten + 2

 

De invoer hiervan gaat als volgt:

1.Indien de Bridgemate uitstaat, drukt u op JA om deze aan te zetten.
2.Bij SPEL drukt u op 1 gevolgd door JA. De cursor verspringt nu naar PAAR.
3.Ondanks dat er gepast is door beide paren, dient er hier toch een paar ingevuld te worden. U kunt dus kiezen voor 4 NZ of 7 OW. Bevestig met JA.
4.Bij C+RES drukt u op PAS gevolgd door JA.
5.Vervolgens komt de controle alwaar u weer op JA drukt.
6.De Bridgemate bevindt zich nu in de tweede ronde en heeft reeds eerder een invoer op dit spel verkregen. Daarom zal er nu de mogelijkheid geboden worden om dit eerdere resultaat te bekijken. Druk op JA om het overzicht te zien. Druk nogmaals op JA om het overzicht weg te drukken. De Bridgemate zal nu uitgaan.
7.U kunt nu de volgende drie spellen invoeren. Doublet en redoublet wordt direct na SA ingevoerd. Bij spel 2 voert u dus in: 6  SA  RD  -  2  JA (doublet en redoublet mag echter ook ingevoerd worden nadat het resultaat of een gedeelte daarvan reeds is ingevoerd).

De vraag "Overzicht?" blijft niet oneindig staan. Indien na verloop van tijd hier geen antwoord op gegeven is, zal de Bridgemate automatisch uitgaan of de melding "Einde ronde" weergeven indien alle spellen in de ronde gespeeld zijn. Dit is om te voorkomen dat spelgegevens blijven staan en dit door andere paren gezien zou kunnen worden.

Wanneer alle vier spellen ingevoerd zijn, is de ronde weer afgelopen. Met de Bridgemate is het op elk moment mogelijk om de scores over te brengen naar de computer. Hiertoe selecteert u in het NBB-Rekenprogramma Zitting à Bridgemates Uitlezen. De Bridgemate kan nu verbonden worden (zorg er voor dat deze aanstaat). De computer detecteert de Bridgemate en zal aangeven dat deze niet in uitleesmode staat. Om deze toch uit te lezen drukt u op Ja en de scores worden overgebracht. Zodra het uitlezen gereed is, verwijdert u de Bridgemate.

 

Ronde 3 begint met de paren 9 NZ en 8 OW. Gespeeld is:

Spel

Paar

Contract + resultaat

1

9 OW

3 klaveren +1

2

9 NZ

4 SA contract

3

8 OW

4 schoppen + 1

4

9 NZ

5 ruiten + 2

Het valt direct op dat paar 9 niet correct gezeten heeft. Ondanks de ronde-informatie aan het begin van de ronde zijn de paren onachtzaam aan tafel gaan zitten en hebben in de verkeerde richting het spel gespeeld. Paar 9 had noord-zuid moeten spelen, maar pakte de kaarten van oost-west (de kaarten zijn wel correct geplaatst, maar de paren zitten niet juist). Bij het invoeren van het paarnummer (9  OW) geeft de Bridgemate de melding "Contrazit?". Dit is een indicatie voor de paren dat er iets niet goed is gegaan. De paren behoren nu te controleren of ze correct hebben gezeten, of dat ze bij het invoeren een fout hebben gemaakt. In dit geval hebben de paren fout gezeten. Alvorens door te gaan naar invoer van contract en resultaat vraagt de Bridgemate om een bevestiging van deze invoer. Wanneer het een invoerfout betreft verbetert men dit door op NEE te drukken, als men daadwerkelijk in de verkeerde richting heeft gezeten (zoals in dit voorbeeld), drukt men op JA om de contrazit te bevestigen. Bij het uitlezen zal de foute speelrichting doorgegeven worden aan de computer die paar 9 op dit spel met de oost-west paren zal vergelijken in plaats van de noord-zuid paren (zie onder).

Voor de paren is deze melding meteen een indicatie dat ze bij spel 2 t/m 4 beter moeten opletten bij het neerleggen van het spel.

Opmerking: wanneer de paren zoals in bovenstaand voorbeeld in de verkeerde richting hebben gezeten, dienen ze hun score ook in te voeren zoals ze gezeten hebben en niet zoals ze gezeten zouden moeten hebben! Indien bij paar 9 NZ-richting ingevoerd zou zijn, wordt paar 9 met de foute richting vergeleken. Deze fout gaat een behoorlijke invloed krijgen wanneer bijvoorbeeld in de oost-west richting door de andere paren op dit spel 6 SA contract is gespeeld en dit resultaat wordt bij paar 9 in de noord-zuid richting geplaatst. Dit paar heeft opeens een top terwijl dat onterecht is. Dus invoeren zoals men gezeten heeft. Achteraf wordt in het programma automatisch de juiste correctie gemaakt.

Controle op invoer

Spel 2 en 3 worden weer op de juiste manier gespeeld en kunnen zo ingevoerd worden. Na afloop van spel 3 twijfelen de spelers er echter aan of ze wel het juiste ingevoerd hebben. Oost heeft uiteraard gecontroleerd maar betwijfelt of er wel +1 staat en geen +2. In het overzicht heeft men een tweede kans om de ingevoerde score te zien. Deze wordt gemerkt met een *. Mocht men dit ook gemist hebben, dan kan in de Bridgemate een overzicht van ingevoerde scores opgevraagd worden. Dit kan echter alleen door de wedstrijdleider gedaan worden. Immers, anders zou iedereen eerdere scores kunnen bekijken en dat is niet de bedoeling!

U gebruikt hiervoor de speciale plug om in het wedstrijdleidermenu (wl-menu) te komen. Voordat u de plug plaatst, zet u de Bridgemate aan en dient deze een invoer te verwachten (spel, paar of c+res). Eenmaal in het wl-menu aanbeland, drukt u op 2. Op de vraag "Overzicht?" drukt u op JA. U kunt nu een spelnummer invoeren, te weten 3 gevolgd door JA. Er komt te staan:

2 OW: 3 + 1
7 OW: 5 : C

Druk op JA om door te bladeren. Er staat nu:

8 OW: 4 + 1

De invoer was dus correct. Er was inderdaad +1 ingevoerd. Druk nogmaals op JA om naar het menu terug te keren en verwijder vervolgens de plug om terug te keren naar de invoermode.

Van welke tafel was de Bridgemate ook al weer?

De paren gaan verder met het spelen van spel 4 en na afloop hiervan willen ze de score invoeren. Ze hadden echter de Bridgemate even weggezet op een bijzettafeltje dat ook door tafel 3 gebruikt wordt. Ze weten nu niet precies welke van de twee Bridgemates de juiste is. Dit kunt u echter als wedstrijdleider snel opvragen vanuit het wl-menu. Op dezelfde manier als hierboven start u het menu en drukt u op 4. Op de vraag "Status?" drukt u op JA. Op het scherm staat "Lijn: A", "Tafel: 1". Zo kunt u eenvoudig zien op welke tafel deze Bridgemate behoort te staan. Drukt u nogmaals op JA, dan ziet u "R3, spel 1 - 4", "paar 9 NZ - 8 OW". R3 staat voor ronde 3, spel 1 - 4 geeft aan dat in deze ronde de spellen 1 tot en met 4 gespeeld worden. De onderste regel geeft aan welke paren er behoren te zitten en in welke richting. Na JA keert u weer terug naar het menu.

Tips:

U kunt sneller controleren of u de juiste Bridgemate te pakken heeft. Spel 4 moest nog ingevoerd worden dus als de Bridgemate spel 4 als invoer accepteert, heeft u de juiste te pakken. U bent er helemaal zeker van als ook de paarinvoer geaccepteerd wordt.
Voorkomen is beter dan genezen! Laat de Bridgemate altijd op tafel staan tijdens de gehele zitting. U voorkomt dan dergelijke problemen.

 

Spel 4 kan nu ingevoerd worden. Ronde 3 is nu afgelopen.

 

Ronde 4 vangt aan met de paren 6 NZ en 3 OW. Zij spelen het volgende:

Spel

Paar

Contract + resultaat

1

6 NZ

1 harten - 1

2

6 NZ

4 SA contract

3

3 OW

4 schoppen contract

4

 

Arbitrale score

Spellen 1 t/m 3 worden op de normale manier ingevoerd. Op spel 4 deed zich een onregelmatigheid voor waar de wedstrijdleider voor wordt bijgeroepen. U oordeelt dat er op dit spel een arbitrale score gegeven moet worden, beiden 50%.

In de Bridgemate moet hier nu melding van gemaakt worden. In de Bridgemate Classic wordt het daadwerkelijke percentage hier niet ingevuld, maar plaatst u een notitie voor een arbitrale score. Achteraf in het NBB-Rekenprogramma heeft u dan meer tijd en mogelijkheden om de juiste percentages toe te kennen. Het plaatsen van de notitie voor arbitrage gaat als volgt:

1.Voer eerst het spelnummer in bij SPEL, in dit geval 4
2.Voer één van de paren in, 6 NZ of 3 OW.
3.Bij C+RES aangekomen hanteert u de plug om in het wl-menu te komen.
4.Hier kiest u optie 1. Op de vraag "Arbitrale score?" drukt u op JA. Verwijder de plug.
5.U ziet nu staan "C+RES: ARB". Druk op JA om dit te bevestigen en bij de controle drukt u nogmaals op JA.
6.De notitie voor arbitrage is nu genoteerd. Zodra u de Bridgemate gaat uitlezen, zal hierop geattendeerd worden en kunt u eenvoudig de juiste handeling uitvoeren.

In de Bridgemate Pro voert u het percentage wel rechtstreeks in op de Bridgemate. Voer de stappen 1 t/m 4 uit, maar in de vierde stap nadat u op JA heeft gedrukt verwijdert u de plug nog niet, maar voert u voor beide paren 50% in. U doet dit door op toets 5 te drukken gevolgd door JA. Doe dit voor beide paren. Vervolgens verwijdert u de wedstrijdleiderplug en ziet u staan "C+RES: 50%-50%" Druk twee keer op JA om dit te bevestigen. Bij het uitlezen in het NBB-Rekenprogramma zal deze arbitrale score automatisch worden verwerkt.

De Bridgemate zal een overzicht geven van spel 4 en zodra dat weggedrukt is, staat er "Einde zitting". Voor tafel 1 is de zitting reeds afgelopen. Immers, in ronde 5 zou paar 10 aan deze tafel komen, maar deze is afwezig. Deze ronde wordt dus overgeslagen. In ronde 6 zou met dit schema op deze tafel niet gespeeld worden, dus deze tafel is klaar. Een paar seconden na deze melding ziet u "Verbind met computer" staan (Bridgemate Classic). De Bridgemate is klaar om verbonden te worden en de scores door te geven aan het NBB-Rekenprogramma. In geval van Bridgemate Pro wordt het opstartscherm weer getoond en kunt u de Bridgemate opbergen.

Uitlezen van de Bridgemate Classic

Om de scores naar de computer over te brengen kiest u in het NBB-Rekenprogramma voor Zitting à Bridgemates uitlezen. Let er op dat de Bridgemate aanstaat en weergeeft "Verbind met computer". Sluit hem vervolgens door middel van de communicatiekabel aan. Binnen een aantal seconden worden de scores overgebracht en opgeslagen. Op de melding "Verwijder Bridgemate" op het computerscherm kunt u de kabel weer verwijderen. De Bridgemate is nu klaar voor een volgende zitting.

Verwerken scores met Bridgemate Pro

Klik op menu Zitting à Scores invoeren à Score-invoer via Bridgemate Pro en selecteer tabblad "Scores verwerken". Druk op "Start scoreverwerking" om de scores in te lezen in het NBB-Rekenprogramma.

De onregelmatigheden

Tijdens het invoeren van de scores was er sprake van een verkeerde speelrichting en een geval van arbitrage. Beiden zullen door het programma opgemerkt worden en in het rijtje van onregelmatigheden geplaatst worden. Wanneer u met de muis dubbelklikt op een onregelmatigheid wordt de scorekaart opgevraagd van het betreffende spel. U kunt zo direct zien wat er mee gebeurd is.

Wanneer u dubbelklikt op de contrazit, wordt spel 1 opgevraagd. U ziet hier in het blauw dat paar 9 en 8 van richting zijn verwisseld. Het NBB-Rekenprogramma doet dat automatisch voor u. Zo worden beide paren toch met de goede kant vergeleken. Dit kan eventueel weer teruggedraaid worden (zie het gedeelte "De Scorekaart" in hoofdstuk 5). Sluit de scorekaart om weer terug te keren. Dubbelklikken op de tweede onregelmatigheid laat u spel 4 zien. Bij de paren 3 en 6 staat "ARB". U kunt nu eenvoudig een arbitrale score toekennen of toch een gewone score invoeren. Zie hiervoor ook hoofdstuk 5.

 

Tafel 2

Op de eerste tafel heeft u de meest gangbare mogelijkheden van de Bridgemate toegepast. In de oefening van tafel 2 komen nog een paar extra kenmerken aan bod. De uitleg zal zich voornamelijk hier op toespitsen.

In ronde 1 wordt er normaal gespeeld. Er doen zich geen uitzonderlijke situaties hier. U kunt hiervoor willekeurig wat invoeren.

In ronde 2 komen de paar 6 OW en 9 NZ aan tafel. Zij merken dat er iets raars aan de hand is met spel 5. Eén speler heeft slechts 12 kaarten en de dertiende is spoorloos verdwenen. Ook uitgebreid speurwerk doet de kaart niet terugvinden. Als wedstrijdleider kiest u ervoor om dit spel te annuleren. De Bridgemate verwacht echter in elke ronde een invoer op dit spel. U kunt dit als volgt verhelpen:

1.Zet de Bridgemate aan en voer bij spel in 5 gevolgd door JA. De cursor staat nu bij paar.
2.Start het wedstrijdleidermenu op zoals eerder beschreven.
3.Kies voor optie 1 en druk op JA bij de vraag "Arbitrale score?".
4.Verwijder de plug. Er staat nu "PAAR: ARB".*
5.Druk op JA. Er verschijnt geen controle. Er is nu een (notitie van) arbitrale score toegekend op dit spel en tevens voor de nog komende paren op dit spel aan deze tafel. In de volgende ronden kan er op dit spel niet meer ingevoerd worden.
6.De Bridgemate keert terug naar spel- en paarinvoer. Het volgende spel kan ingevoerd worden.

Naspelen        

Spellen 6 en 7 worden op normale manier gespeeld. Door de commotie echter rond spel 5 heeft dit zoveel tijd in beslag genomen dat spel 8 niet meer binnen de nog resterende tijd van ronde 2 gespeeld kan worden. Ze melden u dat ze dit spel willen naspelen. U gaat hierop akkoord. De Bridgemate echter heeft scores ontvangen van spellen 5 t/m 7, maar nog niet voor spel 8. Doe het volgende om op spel 8 te noteren dat het spel niet gespeeld is:

1.Voer spelnummer 8 in en druk op JA.
2.Voer één van de twee paarnummers in gevolgd door de bijbehorende richting. Druk weer op JA.
3.Bij C+RES drukt u op 0, er verschijnt NG (afkorting van "Niet gespeeld"). Bevestig weer met JA en laat oost ook bevestigen. De Bridgemate geeft aan "Invoer compleet". Het is niet mogelijk om het overzicht te zien. Wellicht gaan de paren nog naspelen en is het niet wenselijk dat men deze scores van tevoren kan inzien.

U kunt deze invoer de paren zelf laten doen. Ronde 2 is nu afgelopen.

 

De Bridgemate slaat een ronde over

In ronde 3 komen paren 10 en 1 aan tafel 2. Paar 10 is helaas niet aanwezig wat inhoudt dat paar 1 een stilzit heeft. De Bridgemate interpreteert dit correct en springt van ronde 2 naar ronde 4. In die ronde komen paar 8 en 5 aan tafel. Zij spelen de spellen 5 t/m 8, echter spel 5 is uitgevallen. De Bridgemate verwacht ook alleen scores voor spel 6, 7 en 8. Op spel 5 is door de speciale methode reeds een arbitrale melding gegeven.

Na afloop van ronde 4 zal de Bridgemate automatisch verspringen naar ronde 6. Tafel 2 blijft namelijk ongebruikt in ronde 5 volgens het gehanteerde schema.

 

Invoer verkeerd spelnummer

In deze laatste ronde worden ook weer alleen spellen 6 t/m 8 ingevoerd. Op spel 6 kunt u een willekeurige score invoeren.

Nadat de paren spel 7 hebben gespeeld, legt oost – al voordat noord iets op de Bridgemate heeft ingevoerd – spel 8 op het midden van de tafel neer. Noord begint met invoeren en kijkt voor het spelnummer naar het spel dat op tafel ligt. Zonder argwaan tikt noord nummer 8 in. Dit spel is nog niet ingevoerd en de Bridgemate accepteert dus dit spelnummer. Noord doet de verdere invoer van paarnummer, richting en contract+resultaat en sluit af met JA. Bij de controle merkt oost ook niet op dat het verkeerde spelnummer is ingevoerd en gaat akkoord.

De paren vervolgen de ronde met het spelen van het laatste spel, spel 8. Wanneer na afloop noord het spelnummer wil invoeren, geeft de Bridgemate de melding "Spel reeds ingevoerd R6". Noord roept de wedstrijdleider voor hulp. De melding geeft aan dat de Bridgemate in de zesde ronde staat en de invoer op dit spel reeds verwerkt heeft. U weet zeer waarschijnlijk al wat de oorzaak is, maar gaat voor de zekerheid een aantal zaken controleren:

Als eerste wilt u weten welke spellen nog niet ingevoerd zijn in de Bridgemate. Het handigste gaat dit via het wedstrijdleidermenu. Plaats de wedstrijdleiderplug en druk vervolgens op 5 en daarna op JA. De Bridgemate geeft aan dat alleen spelnummer 7 nog niet ingevoerd is.
De paren zeggen dat ze spel 7 al wel gespeeld hebben, maar de Bridgemate geeft duidelijk aan dat het spel nog niet ingevoerd is. U roept middels optie twee in het wedstrijdleidermenu het overzicht op van spel 8, het spel dat reeds ingevoerd is. Hier staat als laatste vermeld het resultaat dat de paren op spel 7 hebben behaald. U concludeert hieruit dat men het verkeerde spelnummer heeft ingevoerd en dat dit nu gecorrigeerd moet worden.

Om de juiste correctie te maken en om spel 8 te kunnen invoeren, moet het resultaat op spel 8 worden verwijderd. Plaats de wedstrijdleiderplug, druk op 3 en bevestig met de JA-knop. De Bridgemate vraagt om een spelnummer. Druk op 8 en bevestig weer met JA. De Bridgemate geeft de melding "Spel gewist" en gaat na een aantal seconden weer terug naar de tekst "wl-menu". Spel 8 is nu verwijderd en kan opnieuw ingevoerd worden. Verwijder de plug en laat de paren zowel spel 7 als 8 opnieuw invoeren. Nadat deze spellen zijn ingevoerd is de Bridgemate klaar voor deze zitting en kan hij uitgelezen worden door de computer.

Tips

Laat de paren het spelnummer alvast invullen wanneer zij beginnen met het spel. U voorkomt dan bovenstaand probleem! Zie ook "Ideaal gebruik van de Bridgemate" in hoofdstuk 10.
Verwijder altijd eerst het verkeerd ingevoerde spelnummer en voer vervolgens de spellen opnieuw in. Als in bovenstaand geval eerst spelnummer 7 opnieuw (maar nu onder het correcte nummer) wordt ingevoerd, heeft de Bridgemate alle scores van de ronde en zal de ronde afsluiten. U kunt dan geen wijzigingen meer maken. Als u eerst het verkeerde spelresultaat verwijdert, kunt u daarna beide spellen invoeren.

 

Na het uitlezen

Na het verbinden met de computer zijn de scores overgebracht. U ziet een aantal meldingen van arbitrale scores staan. Spel 5 wilt u annuleren en dit gaat het eenvoudigste via Zitting à Correcties à Spel annuleren. De paren die nog een spel moesten naspelen (spel 8 van de tweede ronde) zullen u kortstondig op de hoogte brengen van wat zij gespeeld hebben. Dit voert u in door middel van de scorekaart waarop deze tafel ook volledig in het NBB-Rekenprogramma bekend is.

 

Tot slot

In dit hoofdstuk bent u op de hoogte gebracht van de mogelijkheden van de Bridgemate en hoe deze te gebruiken. Wij raden u aan om nog enigszins te experimenteren zodat u zich de Bridgemate volledig eigen heeft gemaakt. U kunt dan adequaat en snel op elke mogelijke situatie reageren en daartoe de juiste oplossing aanreiken.